Fachbereich 9

Wirtschaftswissenschaften


Navigation und Suche der Universität Osnabrück


Hauptinhalt

Topinformationen

[Master] Strategy and Competitive Analysis

Blockveranstaltung
Kursnummer

9.24900

Semester

WiSe 2024/25

Dozenten

Beschreibung

Die Veranstaltung Strategy and Competitive Analysis wird geblockt zwischen dem 25. November und 06. Dezember stattfinden. Die Terminübersicht finden Sie unter Ablaufplan, eventuelle Änderungen sind vorbehalten.

Um an der Veranstaltung Strategy and Competitive Analysis im Wintersemester 24/25 teilzunehmen, bewerben Sie sich bitte per E-Mail bis Montag, 14.10.2024. Bitte richten Sie Ihre Bewerbung an das Sekretariat des Fachgebiets Unternehmensführung (sekretariat.uf@uni-osnabrueck.de). Die Bewerbung muss einen aktuellen Leistungsnachweis im pdf-Format enthalten; Bewerbungen ohne Leistungsnachweis werden nicht berücksichtigt. Achten Sie bitte auch darauf, dass Ihr Leistungsnachweis eine aktuelle Durchschnittsnote ausweist. Werden in dem Zeitraum bis zum Ende der Bewerbungsfrist noch weitere Prüfungen bestanden und sind diese auf dem Leistungsnachweis ausgewiesen, liegt es in der Verantwortung der Bewerber*innen, einen aktualisierten Leistungsnachweis innerhalb der Bewerbungsfrist nachzureichen, damit diese Leistungspunkte noch berücksichtigt werden können. Geben Sie außerdem in Ihrer E-Mail an, ob Sie bereits vergangenes Semester an der Veranstaltung "International Strategy" von Herrn O'Connor teilgenommen haben und dass Sie sich verpflichten den vorgegebenen Zeitplan einzuhalten. Die Teilnahme ist verpflichtend. Sie erhalten zeitnah nach Bewerbungsschluss eine Nachricht über die Entscheidung.

Die Plätze in dieser Veranstaltung sind auf insgesamt 25 begrenzt. Maximal sieben Plätze können davon für Studierende im Master Wirtschaftsinformatik vergeben werden. 18 Plätze werden an die Studierenden der Masterstudiengänge Betriebswirtschaftslehre und Economics vergeben, und zwar anhand der im Masterstudium bereits erworbenen Leistungspunkte. Die ersten 18 Studierenden mit dem höchsten Leistungspunktestand erhalten die Zusage (Leistungspunkte auf dem Zusatzkonto werden nicht berücksichtigt). Bei Punktegleichstand werden Studierende in höheren Fachsemestern bevorzugt. Bei gleichem Punktestand und gleicher Fachsemesterzahl entscheidet der bessere Notenschnitt. Über die Zusage erhalten die betreffenden Studierenden nach dem Bewerbungsschluss eine Nachricht. Alle anderen Studierenden werden in Stud.IP auf die Warteliste verschoben.

Die verbindliche Anmeldung zur Prüfung erfolgt über OPIuM, den Anmeldezeitraum geben wir unter "Ankündigungen" bekannt. Es können sich nur diejenigen Studierenden zur Prüfung anmelden, die einen Platz in der Veranstaltung erhalten haben.


Course description

This course consists of three main parts and focuses on contemporary theory and its application. The aim of this course is to enable students to acquire the techniques of competitive analysis that are essential for a firm to understand the trends in its industry, or industries, its competitors and the opportunities in other related and unrelated industries and also to enable students to acquire the theory and concepts of strategy, in particular, strategy at the functional level, the business level, and the corporate level. The course outline follows the sequential strategy and planning process conducted in most firms.

Course Outline

Part I
Introduction to Strategy - Concepts and Perspectives
Competitive Analysis and Internal and External Environments

Part II
Dimensions of Competitive Advantage
Functional Level Strategy
Business Level Strategy

Part III
Corporate Level Strategy
Single industry and Multi industry Strategies
Horizontal Integration
Horizontal Diversification
Vertical Integration


*** English version ****

The Strategy and Competitive Analysis event will take place in blocks between 25 November and 6 December. The schedule can be found under Schedule, subject to change.

To take part in the Strategy and Competitive Analysis course in the winter semester 24/25, please apply by e-mail by Monday, 14 October 2024. Please send your application to the secretariat of the Department of Corporate Management (sekretariat.uf@uni-osnabrueck.de). The application must include a current transcript of records in pdf format; applications without a transcript of records will not be considered. Please also make sure that your transcript of records shows a current average grade. If further examinations are passed in the period up to the end of the application deadline and these are shown on the transcript of records, it is the applicant's responsibility to submit an updated transcript of records within the application deadline so that these credits can still be taken into account. Please also state in your email whether you have already attended Mr O'Connor's ‘International Strategy’ course last semester and that you undertake to adhere to the specified schedule. Participation is compulsory. You will be informed of your decision shortly after the application deadline.

Places on this course are limited to a total of 25. A maximum of seven places can be allocated to students on the Master's degree programme in Information Systems. 18 places are allocated to students on the Master's degree programmes in Business Administration and Economics, based on the credit points already earned in the Master's degree programme. The first 18 students with the highest number of credit points are accepted (credit points in the additional account are not taken into account). In the event of a tie, preference is given to students in higher semesters. In the event of an equal score and the same number of semesters, the better grade point average is decisive. The students concerned will be notified of their acceptance after the application deadline. All other students will be moved to the waiting list in Stud.IP.

Binding registration for the examination takes place via OPIuM, the registration period will be announced under ‘Announcements’. Only those students who have been allocated a place on the course can register for the examination.

Weitere Angaben

Ort: 01/EZ04: Montag, 25.11.2024 14:00 - 17:00, 15/105: Dienstag, 26.11.2024, Dienstag, 03.12.2024 16:00 - 19:00, 41/111: Mittwoch, 27.11.2024, Freitag, 29.11.2024 14:00 - 17:00, Freitag, 06.12.2024 11:00 - 17:00, 41/E02: Donnerstag, 28.11.2024 14:00 - 17:00, 29/E13: Montag, 02.12.2024 10:00 - 13:00, Montag, 02.12.2024 15:00 - 18:00, Dienstag, 03.12.2024 - Mittwoch, 04.12.2024 10:00 - 13:00, Mittwoch, 04.12.2024 15:00 - 18:00, Donnerstag, 05.12.2024 10:00 - 13:00
Zeiten: Termine am Montag, 25.11.2024 14:00 - 17:00, Dienstag, 26.11.2024 16:00 - 19:00, Mittwoch, 27.11.2024 - Freitag, 29.11.2024 14:00 - 17:00, Montag, 02.12.2024 10:00 - 13:00, Montag, 02.12.2024 15:00 - 18:00, Dienstag, 03.12.2024 10:00 - 13:00, Dienstag, 03.12.2024 16:00 - 19:00, Mittwoch, 04.12.2024 10:00 - 13:00, Mittwoch, 04.12.2024 15:00 - 18:00, Donnerstag, 05.12.2024 10:00 - 13:00, Freitag, 06.12.2024 11:00 - 17:00, Ort: 41/111, 41/E02, 29/E13
Erster Termin: Montag, 25.11.2024 14:00 - 17:00, Ort: 01/EZ04
Veranstaltungsart: Vorlesung und Proseminar (Offizielle Lehrveranstaltungen)

Studienbereiche

  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Wirtschaftsinformatik (Akkreditierung 2024) > Wahlpflichtbereich Betriebswirtschaftslehre
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Betriebswirtschaftslehre (Akkreditierung 2022) > Seminare
  • Wirtschaftswissenschaften > Wirtschaftswissenschaften für Studierende anderer Fachbereiche > Veranstaltungen für den Fachbereich 06 > Master Anwendungsfach BWL
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Betriebswirtschaftslehre (Akkreditierung 2014) > Seminare
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Betriebswirtschaftslehre (Akkreditierung 2014) > Management
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Economics (Accreditation 2022) > Betriebswirtschaftslehre (Business Administration) > BWL (BA)
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Wirtschaftsinformatik (Akkreditierung 2017) > Wahlpflichtbereich Betriebswirtschaftslehre
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Economics (Akkreditierung 2014) > Seminare
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Economics (Akkreditierung 2014) > Management
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Betriebswirtschaftslehre (Akkreditierung 2022) > Schwerpunkte > Management
  • Wirtschaftswissenschaften > Courses in English
  • Business Administration and Economics
  • Wirtschaftswissenschaften > M.Sc. Betriebswirtschaftslehre (Akkreditierung 2022) > Betriebswirtschaftslehre > BWL

Module

  • Master of Science Betriebswirtschaftslehre > WIWI-24900 - Strategy and Competitive Analysis
  • Master of Science Wirtschaftsinformatik > WIWI-24900 - Strategy and Competitive Analysis
  • Master of Science Economics > WIWI-24900 - Strategy and Competitive Analysis
  • Master of Science Betriebswirtschaftslehre > WIWI-M-02002-MA - Strategy and Competitive Analysis
  • Master of Science Wirtschaftsinformatik > WIWI-M-02002-MA - Strategy and Competitive Analysis
  • Master of Science Economics > WIWI-M-02002-MA - Strategy and Competitive Analysis